Klankbordgroep Stationsgebied Harderwijk komt met eigen visie.

Klankbordgroep
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

spoor harderwijk IMG 20130719 104116Naar aanleiding van het op 4 juli 2013 gepubliceerde ontwerp-bestemmingsplan Stationsomgeving 2013 zijn er bij belanghebbenden in de omgeving vragen en bezwaren gerezen. Daarom is op 11 juli 2013 de KBG bij elkaar gekomen om het ontwerp-bestemmingsplan te bespreken. Waarna een gezamelijk visie is geformuleerd, die zal worden gedeeld met de gemeenteraad van Harderwijk.

.

 

Belanghebbenden Harderwijk kunnen tot 15 augustus de tijd om hun visie bij de gemeente in te dienen.

 
Deelt u de visie van de Klankbordgroep

Laa het ons weten via

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
of via
www.station-harderwijk.nl

of
twitter @stationhk

of

Facebook.com/station.harderwijk

of
print deze webpagina
(button rechtsboven)
onderteken deze .
Breng deze naar het gemeentehuis tav. van de Gemeenteraad Harderwijk




De KBG is van mening dat de geschetste plannen voor Harderwijk in zijn geheel een goede ontwikkelingen zijn. Waarmee de bereikbaarheid en doorstroming kan worden verbeterd. En hopelijk wordt Harderwijk inderdaad in de toekomst een intercity station of onderdeel van het Randstadspoor.

Voor de woningen in het plangebied, in het bijzonder aan het Stationsplein, Jan van Nassaukazerne en in Het Nachthok zijn er wel nadelen zoals geluid en uitzicht. Maar die zijn in de planvorming onontkoombaar. Niet uitgesloten is dat individuele partijen daar te zijner tijd nog een planschadeverzoek zullen indienen, maar dat is niet aan de KBG.

Een aantal zaken leiden echter wel tot zienswijzen, en dat betreft de onderstaande punten die op de volgende pagina's zullen worden toegelicht.

1. Dit bestemmingsplan is versnipperd, minder aantrekkelijk, en sluit niet aan bij de recent door de gemeenteraad vastgestelde integrale en aantrekkelijke Structuurvisie Stationsgebied 2011.

2. Er is onvoldoende invulling gegeven aan de verplichting om (ook) rekening te houden met de cultuurhistorische en landschappelijke waardevolle elementen.

3. Er is onvoldoende inzicht of informatie inzake overlast en mogelijke schade aan gebouwen door trillingen, veroorzaakt door trein- en weg- verkeer of door bouwwerkzaamheden.

Een aantal zaken hebben eerder te maken met de gedetailleerde invulling en praktische uitwerking, dan dat deze in het bestemmingsplan behoeven te worden verwoord.  De KBG stelt voor zulke zaken in de komende tijd als KBG met de gemeente af te stemmen om de procedure rondom goedkeuring van het bestemmingsplan niet al te veel te belasten. We hopen dat deze aanpak een praktische keuze is voor alle partijen en daarom ook op uw medewerking mag rekenen. Op dit moment zijn er vragen gesteld betreffende:

• parkeergedrag langparkeerders rondom het Station (o.a. Stationsplein, Wilhelminalaan en de Baanweg) 
• stank & geluidsoverlast bussen op het Stationsplein
• veiligheidsaspecten fietsverkeer van/naar CCNV
• toegankelijkheid ook voor ouderen en mindervaliden
• parkeerdruk, ook tijdens de bouw
• verkeersafhandeling rondom de bouw
• fasering bouwactiviteiten en te verwachten hinder/ongemakken
• Bereikbaarheid en toegankelijkheid woningen en bedrijven aan het Stationsplein

spoor harderwijk IMG 20130719 104116Naar aanleiding van het op 4 juli 2013 gepubliceerde ontwerp-bestemmingsplan Stationsomgeving 2013 zijn er bij belanghebbenden in de omgeving vragen en bezwaren gerezen. Daarom is op 11 juli 2013 de KBG bij elkaar gekomen om het ontwerp-bestemmingsplan te bespreken. Waarna een gezamelijk visie is geformuleerd, die zal worden gedeeld met de gemeenteraad van Harderwijk.

.

 

Belanghebbenden Harderwijk kunnen tot 15 augustus de tijd om hun visie bij de gemeente in te dienen.

 
Deelt u de visie van de Klankbordgroep

Laa het ons weten via

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
of via
www.station-harderwijk.nl

of
twitter @stationhk

of

Facebook.com/station.harderwijk

of
print deze webpagina
(button rechtsboven)
onderteken deze .
Breng deze naar het gemeentehuis tav. van de Gemeenteraad Harderwijk




De KBG is van mening dat de geschetste plannen voor Harderwijk in zijn geheel een goede ontwikkelingen zijn. Waarmee de bereikbaarheid en doorstroming kan worden verbeterd. En hopelijk wordt Harderwijk inderdaad in de toekomst een intercity station of onderdeel van het Randstadspoor.

Voor de woningen in het plangebied, in het bijzonder aan het Stationsplein, Jan van Nassaukazerne en in Het Nachthok zijn er wel nadelen zoals geluid en uitzicht. Maar die zijn in de planvorming onontkoombaar. Niet uitgesloten is dat individuele partijen daar te zijner tijd nog een planschadeverzoek zullen indienen, maar dat is niet aan de KBG.

Een aantal zaken leiden echter wel tot zienswijzen, en dat betreft de onderstaande punten die op de volgende pagina's zullen worden toegelicht.

1. Dit bestemmingsplan is versnipperd, minder aantrekkelijk, en sluit niet aan bij de recent door de gemeenteraad vastgestelde integrale en aantrekkelijke Structuurvisie Stationsgebied 2011.

2. Er is onvoldoende invulling gegeven aan de verplichting om (ook) rekening te houden met de cultuurhistorische en landschappelijke waardevolle elementen.

3. Er is onvoldoende inzicht of informatie inzake overlast en mogelijke schade aan gebouwen door trillingen, veroorzaakt door trein- en weg- verkeer of door bouwwerkzaamheden.

Een aantal zaken hebben eerder te maken met de gedetailleerde invulling en praktische uitwerking, dan dat deze in het bestemmingsplan behoeven te worden verwoord.  De KBG stelt voor zulke zaken in de komende tijd als KBG met de gemeente af te stemmen om de procedure rondom goedkeuring van het bestemmingsplan niet al te veel te belasten. We hopen dat deze aanpak een praktische keuze is voor alle partijen en daarom ook op uw medewerking mag rekenen. Op dit moment zijn er vragen gesteld betreffende:

• parkeergedrag langparkeerders rondom het Station (o.a. Stationsplein, Wilhelminalaan en de Baanweg) 
• stank & geluidsoverlast bussen op het Stationsplein
• veiligheidsaspecten fietsverkeer van/naar CCNV
• toegankelijkheid ook voor ouderen en mindervaliden
• parkeerdruk, ook tijdens de bouw
• verkeersafhandeling rondom de bouw
• fasering bouwactiviteiten en te verwachten hinder/ongemakken
• Bereikbaarheid en toegankelijkheid woningen en bedrijven aan het Stationsplein

Zienswijze 1

Zienswijze 1: Versnippering van bestemmingen in het bestemmingsplan

Het campus idee (ter vervanging van de bedrijven), dat ook al in de structuurvisie 2011 is ingebed, wordt ook uitgebreid beschreven in de Toelichting.
Echter, in hoofdstuk 5, Planbeschrijving, wordt dit geheel terzijde geschoven "omdat er nog te veel onzekerheden zijn omtrent de invulling en fasering van dat deel". Met slechts één zinnetje wordt het werk van jaren terzijde geveegd. Evenmin een blijk van waardering dus voor het werk van vele collega's en ingehuurde adviesbureaus.

De Verbeelding laat twee bedrijfsterreinen zien met bouwhoogte tot 10 m en een bebouwingspercentage van 50-80%. Bedrijven t/m Categorie 2. Daar vallen bijvoorbeeld ook groothandels in grind en andere grootschalige bedrijfsactiviteiten onder.
Dat is wel wat anders dan de eerder geplande woon-werk bestemmingen en of een campusachtige zone met kantoren, zorg of onderwijs.

Wij zijn van mening dat de opstellers van het ontwerp-bestemmingsplan:
- wel erg gemakkelijk de structuurvisie naast zich neer leggen,
- dat de Toelichting bij dit bestemmingsplan (die weliswaar niet rechtsgeldig is) onjuist is,
- en dat alleen het allerlaatste deel in feite de toelichting is
- door een versnipperd en daardoor minder aantrekkelijke totaalplan neer te leggen,
in feite falen aan een belangrijke geformuleerde ambitie
Wanneer zich in de komende jaren inderdaad allerlei Cat-1 en Cat-2 bedrijven zouden gaan vestigen, dan kan de gemeente op lange termijn het campus idee volledig op haar buik schrijven. De kans is groot dat hierdoor, op langere termijn, er van het Nachthok slechts een woon-enclave overblijft die wordt ingeklemd tussen twee bedrijven-terreinen.

Kiest u bewust voor bedrijfsmatige invulling aan weerszijden van het Nachthok, en dus midden in deze centrale zone, verwoordt dat dan ook in de gehele toelichting!
Wij zijn echter van mening dat de bedrijfsmatige bestemmingen zoals nu aangeduid in de Verbeelding:
• amper zijn toegelicht in de Toelichting,
• uiterst zwak zijn onderbouwd,
• niet aansluiten bij de verwoorde ambities en
• flinke beperkingen kunnen veroorzaken m.b.t. de in de Structuurvisie beoogde ontwikkelingen.
Samengevat: Wij zijn van mening dat deze twee bedrijfs-bestemmingen niet in dit bestemmingsplan thuishoren omdat zij veel afbreuk doen aan het algehele plan om ook het Stationsgebied om te vormen tot een aantrekkelijke en bruisende entree van Harderwijk.

Zienswijze 2

Zienswijze 2: rekening houden met de cultuurhistorische en landschappelijke waardevolle elementen

Sinds enige tijd dient de gemeente in haar bestemmingsplannen niet alleen rekening te houden met monumentale objecten, maar ook met bijvoorbeeld gebieden en andersoortige landschappelijke elementen met cultuurhistorische waarde.
Expliciet worden in de Toelichting o.a. het Nachthok genoemd en de voormalige Zuiderzeestraatweg en de stadsentree via de Oranjelaan/Stationslaan.

Wat echter geheel ontbreekt is op welke manier er invulling gegeven gaat worden aan deze verplichting. Afgezien van archeologisch onderzoek bij graafwerkzaamheden en handhaving van het Nachthok in de meest strikte zin van het woord, is er bij de herinrichting van het plangebied weinig te merken van deze verplichte aandacht voor de instandhouding van dergelijke landschappelijke en cultuurhistorische waarden.

Het Nachthok bijvoorbeeld, destijds speciaal ontwikkeld om stadsboeren uit de binnenstad te krijgen en daardoor meer en gezondere woonruimte te krijgen in de binnenstad. Het is dus bij het Nachthok altijd al de bedoeling geweest dat wonen en werken bij elkaar zouden horen. In die visie was destijds elk bedrijf (al dan niet bij de woning) mogelijk. Daarbij mochten de bedrijven niet te vervuilend zijn zodat het wonen in stand bleef. Het Nachthok was kleinschalige agrarische bedrijvigheid in een open en landelijke omgeving. In 1924 zijn er zelfs nog 220 bomen langs het spoor geplaatst zodat de treinreizigers geen zicht hadden op het Nachthok.

Als de gemeente de verplichting serieus neemt om rekening te houden met de cultuurhistorische en landschappelijke waarde van het Nachthok, kan zij niet toestaan dat aan de overzijde van een aan het Nachthok grenzend weg een bedrijfscomplex gebouwd mag worden met een hoogte van 10 m, overeenkomend met 3 bouwlagen!
Een maximale bouwhoogte van 3m of desnoods een goothoogte van 3 en nok van 6 op alle gronden aangrenzend aan het nachthok zou wel enigszins tegemoet komen aan het karakter van het Nachthok. Een complete rij bomen langs het spoor zou ook het karakter van "Entree naar de Veluwe" kunnen versterken.

Een ander waardevol cultuurhistorisch element zou kunnen worden gevisualiseerd met een dubbele bomenrij op de plek van de huidige Oranjelaan dat komt te vervallen als entree. Mocht de extra fietstunnel t.z.t. op de plek van de huidige overgang alsnog gerealiseerd kunnen worden, dan is deze cultuurhistorische entree zo goed als terug!

Kortom:
• beperk de bouwhoogten op de terreinen aansluitend op het Nachthok tot maximaal 1 bouwlaag
• zet bomen langs het gehele spoor/Baanweg
• visualiseer de entree Oranjelaan voorzover deze t.z.t. komt te vervallen middels een fraaie dubbele bomenrij, visueel aansluitend op de bomen rijen op de Stationslaan

 

Zienswijze 3

Zienswijze 3: Schade en overlast door trillingen.

Zowel auto als vrachtverkeer bij drempels en rotondes, maar vooral ook treinen en activiteiten op-en-rondom het spoor veroorzaken trillingen. Zo zijn er aan de Churchill-laan bewoners wiens woning nu al gevelschade hebben. Vanuit goede ruimtelijke ordening mogen wij als belanghebbende verwachten dat de Gemeente Harderwijk trillingsonderzoeken en bodemonderzoeken (sonderingen) heeft laten uitvoeren.

De verbreding van het spoor, een nieuwe viaduct, andere intensiteit van treinen kunnen invloed hebben op sterkere of het meer frequent optreden van trillingen. Ook activiteiten tijdens de bouw, b.v. heiwerkzaamheden zijn vaak veroorzakers van schade aan bestaande gebouwen! Verkeersdrempels, rotondes e.d. zijn veroorzakers van trillingen als deze door bussen, vrachtverkeer of landbouwverkeer 'genomen' worden.

In de jaren dat er nog ouderwetsere rails lagen voelden velen in de ruime omgeving de trillingen in huis, op wel afstanden van 100m of meer vanaf de rails gelegen. Het lijkt redelijk dat wij als klankbordgroep hier aandacht voor vragen.

Wij vragen met klem de aandacht van de gemeente voor bodemtrillingen in en om het plangebied en het effect daarvan op de woningen en bedrijfspanden.

Daar waar alsnog schade op zal treden zal deze ook bij de gemeente geclaimd gaan worden, maar voorkomen is beter dan genezen. De klankbordgroep verzoekt de gemeente dan ook om voorafgaand aan de vaststelling van het bestemmingsplan een onderzoek naar de kracht en invloed van de huidige trillingen te meten.

Ja ik deel de visie van de KBG


Deel de visie van de Klankbordgroep.


Aan  Gemeenteraad van Harderwijk
Havendam 56
3841 AA HARDERWIJK


Geachteraad van Harderwijk,

ik deel de visie van de Klankbordgroep Stationsgebied Harderwijk.

 

Naam:                                       Handtekening           Datum

Adres:

 

 

Uw aanvulling op de visie van de KBG / Suggesties voor de KBG


______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________