Om ruimte te scheppen voor meer treinen wordt het emplacement Utrecht vernieuwd, evenals sporen en perrons. Door de sporen meer in rechte banen te leggen, wordt een soepele doorstroming van meer treinen mogelijk gemaakt. De werkzaamheden zijn in 2017 afgerond: wat betekent dat reizigers ook in 2016 rekening moeten houden met gewijzigde vertreksporen, soms een bus in plaats van een trein of extra overstappen. Utrecht Centraal blijft bereikbaar per trein. Tegelijkertijd bouwen we verder aan de nieuwe OV-terminal Utrecht Centraal. Dit biedt in de toekomst veel meer reiscomfort voor gebruikers van zowel trein, tram als bus.
Nieuw perron en nieuwe sporen
Utrecht Centraal is hèt spoorhart van Nederland, dagelijks maken zo'n 285.000 reizigers gebruik van het station. Dit aantal neemt toe tot zo'n 360.000 reizigers per dag in 2030. Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden breidt ProRail het aantal sporen uit. Aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal legt ProRail in 2015 twee nieuwe sporen (20/21) aan en een nieuw perron, het achtste perron. De sporen 14/15 en 18/19 worden eveneens vernieuwd. Door deze werkzaamheden is er tijdelijk minder ruimte voor alle treinen die Utrecht passeren. NS en ProRail zetten zich maximaal in om zoveel mogelijk treinen te laten rijden en de hinder zoveel als mogelijk te beperken.
Tijdelijke wijzigingen voor reizigers
Naast werkzaamheden 's nachts en in diverse weekenden gelden in drie perioden aanpassingen van de dienstregeling:
Van 23 maart tot en met 12 juli 2015:
Door de aanleg van het nieuwe perron kunnen er minder treinen stoppen op het naastgelegen perron (sporen 18/19). Reizigers moeten rekening houden met aankomst op en vertrek van andere perrons. Door de beperkte spoorcapaciteit rijdt een aantal Intercity's met kortere treinen dan reizigers gewend zijn. Dit betekent dat enkele Intercity's op de trajecten Den Haag - Utrecht, Rotterdam - Utrecht en Leiden - Utrecht tijdelijk drukker zijn in de spits. NS laat zoveel mogelijk dubbeldekkers rijden op deze trajecten.
De Intercity vanuit Den Haag naar Utrecht krijgt weer een aansluiting op de Intercity naar Amersfoort.
In de eerste periode 23 maart tot en met 10 april wijzigt de dienstregeling van de Sprinter tussen Woerden en Utrecht, er rijden minder Sprinters op werkdagen tot 20.00 uur.
Van 13 juli tot en met 13 september 2015
In de zomerperiode worden achtereenvolgens de sporen 14 en 15 vernieuwd. Dit heeft gevolgen voor overstappende reizigers op Utrecht Centraal vanuit Amsterdam/Schiphol richting Arnhem/Eindhoven. Van Amsterdam Centraal naar Arnhem en Eindhoven is overstappen aan de andere kant van het perron op Utrecht Centraal tijdelijk niet mogelijk. Er blijven reismogelijkheden op het traject, reizigers moeten rekening houden met extra reistijd.
Van 13 juli tot en met 12 december 2015
De nieuwe sporen 20/21 worden in gebruik genomen en de sporen 18/19 worden vernieuwd.
In deze periode wijzigt de dienstregeling op station Utrecht Lunetten. Vanuit Utrecht Centraal stopt de Sprinter naar Tiel niet in Utrecht Lunetten. Dit is nu al het geval in tegengestelde richting. De Sprinters van en naar Den Bosch blijven wel stoppen op dit station.
Tegelijkertijd ontstaat een rechtstreekse Sprinterverbinding tussen Woerden en Geldermalsen.
Naar een nieuw Utrecht Centraal
Het spoor rond Utrecht Centraal is van groot maatschappelijk en economisch belang voor de bereikbaarheid van heel Nederland. Om betrouwbare spoorverbindingen rond Utrecht te kunnen waarborgen investeert ProRail in samenwerking met NS, gemeente Utrecht en het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de vernieuwing en uitbreiding van stations en het spoor in en rond Utrecht.
ProRail vernieuwt het spoor rond Utrecht zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. De spoorvernieuwing is in 2014 van start gegaan en ligt op schema. In 2015 wordt onder meer gewerkt aan nieuwe sporen en een volledig nieuw perron. Utrecht Centraal blijft altijd bereikbaar, op een aantal trajecten is het helaas onvermijdelijk dat reizigers tijdelijk hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden.