Start

Het effect van een schoon Nederland: meer contact met de buren

b_300_0_16777215_10_http___www.myreportonline.com_images_2012_nederlandschoon-harderwijk.jpgIn een schone straat is er meer contact tussen buren. Op een schoon strand krijgt men zin om zandkastelen te bouwen. Dankzij een schone bushalte wordt vaker de bus genomen. Op een schone parkeerplaats worden even de benen gestrekt en langs een schone berm wordt rustiger gereden. Dit zijn een aantal uitkomsten van het onderzoek 'De effecten van een schoon Nederland', gehouden onder 1147 Nederlanders, in opdracht van Stichting NederlandSchoon (2012). Zij richt zich met een nieuwe campagne vooral op de positieve effecten van schoon. 

 

Een 8,3 voor het belang van een schone omgeving
Een schone omgeving wordt door Nederlanders als belangrijk ervaren. Op een schaal van 1 tot 10 wordt aan de netheid van die omgeving een 'belangrijkheidscijfer' van 8,3 gegeven. De waardering die men vervolgens geeft voor de eigen leefomgeving is echter lager: die krijgt gemiddeld het cijfer 7,3. Uit een objectieve meting scoort Nederland als geheel een ruime voldoende en krijgt een 7,6 voor een schone leefomgeving.
Respondenten gaven voor acht verschillende locaties hun mening over het belang van schoon voor die omgeving. Daaruit bleek dat men het vooral voor de speeltuin (8,8), het park (8,7) en het strand (8,6) van belang vindt dat deze omgevingen schoon zijn.

78% vindt een schoon bushokje prettiger
Schone omgevingen worden over het algemeen ervaren als prettiger, mooier en socialer. Vooral een schoon bushokje wordt door 78% van de Nederlanders als prettiger ervaren ten opzichte van een minder schoon bushok. Een schone speeltuin wordt door zo'n 50% ook als gezonder ervaren dan een speeltuin die rommeliger is. Gevraagd naar het effect van een schone speeltuin wordt door een aantal respondenten dan ook aangegeven dat ze daar hun kinderen langer in laten spelen, omdat minder op de hygiëne gelet hoeft te worden.

Spiegelen
Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat een schone omgeving ook langer schoon blijft. Dat dit waar is, blijkt ook uit reacties van respondenten op foto's van schone omgevingen zoals een park, speeltuin en bushalte. Gevraagd naar hun gedrag in zo'n schone omgeving gaven veel Nederlanders aan die omgeving ook zelf schoon te houden en hun eigen rommel op te ruimen. Dat schoon vooral positieve effecten oplevert wil NederlandSchoon laten zien in de nieuwe campagne, waarin de effecten van een schone straat en een schone buurt een rol spelen. Uli Schnier, directeur NederlandSchoon,: "We kiezen bewust voor een positieve benadering met de nadruk op het feit dat Nederland schoon is en wat daar de voordelen van zijn. Uit onderzoek is gebleken dat een positieve benadering veel meer effect heeft op gedrag dan wanneer je focust op het probleem (zwerfafval)."

Aanvullende gegevens